کد مطلب:154011 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:421

علی اکبر در زیارت ناحیه مقدسه
در زیارت ناحیه مقدسه امام زمان درباره حضرت علی بن الحسین علی اكبر چنین می خوانیم:

السلام علیك یا اول قتیل من نسل خیر سلیل من سلالة ابراهیم الخلیل، صلی الله علیك و علی ابیك اذ قال فیك: قتل الله قوما قتلوك یا بنی ما اأجرأهم علی الرحمان و علی انتهاك حرمة الرسول، علی الدنیا بعدك العفا، كانی بك بین یدیك ماثلا و و للكافرین قاتلا، قائلا:



انا علی بن الحسین بن علی

نحن و بیت الله اولی بالنبی



اطعنكم بالرمح حتی ینثی

اضربكم بالسیف احمی عن ابی



ضرب غلام هاشمی عربی

و الله لا یحكم فینا بن الدعی



حتی قضیت نحبك و لقیت ربك، اشهد انك اولی بالله و برسوله و انك ابن رسوله و حجته و أمینه حكم الله علی قاتلك مرة بن منقذ بن النعمان العبدی لعنه الله و اخزاه و من شركه فی قتلك و كانوا علیك ظهیرا اصلأهم الله جهنم و سائت مصیرا و جعلنا الله من ملاقیك و مرافقی جدك و ابیك و عمك و اخیك و امك المظلومة و ابرء الی الله من اعدائك اولی الجحود و السلام علیك و رحمة الله و بركاته.

«سلام بر تو ای اولین شهید از نسل بهترین نسلها كه از نسل ابراهیم خلیلی».

درود خدا بر تو و بر پدرت هنگامی كه درباره دشمنت نفرین كرد: كه خدا بكشد قومی را كه ترا كشتند، پسرم اینان چقدر نسبت به خدا و به ریختن احترام رسول خدا جسورند علی جان پس از تو خاك بر سر دنیا و زندگی دنیا.

گویا می بینیم وقتی را كه در برابر دشمن ایستاده جنگ می كردی و این چنین رجز می خواندی: من علی فرزند حسین بن علی هستم به خانه خدا قسم كه ما به پیامبر سزاوارتریم در حمایت از پدرم شما را با نیزه و شمشیر آن قدر میزنم تا بشكند تا شما ضربه جوان هاشمی عربی را ببینید كه بخدا سوگند هرگز زنازادگان بر ما حكومت نخواهند كرد. تا آن كه وظیفه ات را به پایان رساندی و خدای خود را ملاقت نمودی.

آری گواهی می دهم كه تو به خدا و رسولش نزدیكتر و سزاوارتری كه تو فرزند رسول خدا و فرزند حجت و امین اوئی، خدا علیه قاتل تو مرة بن منقذ عبدی و هر كه با او


كمك كرد حكم فرماید و آنها را لعنت كند و خوار و زبون سازد و آنان را عذاب جهنم بچشاند كه بد جایگاهی است، و خدا ما را از كسانی قرار دهد كه با تو ملاقات كنیم و از هم نشینان جد و پدر و عمو و برادر و مادر مظلومه ات باشیم و از دشمنان تو در پیشگاه خدا بیزاری می جوئیم كه منكر حق و حقیقتند و سلام و رحمت و بركات خدا بر تو باد» [1] .

نكته: علی اكبر چند موضوع مهم را در رجز گنجانیده است:

1- حمایت از رهبر: این حملات و ضربات را به عنوان حمایت از پدرم كه امام من است بكار می گیرم.

2- عزت نفس و امتناع از پذیرش ظلم و جور: تا جان در بدن و نفس در سینه دارم زیر بار حكومت ظالمانه فرزند زنا و ناشایست نمی روم.

علی اكبر حقا عزت نفس و اباء و امتناع از پذیرش ظلم و ستم را از پدر به ارث برده است.

نكته ی دیگر اینكه از زیارت ناحیه مقدسه استفاده می شود كه مادر علی اكبر در كربلا بوده است.


[1] بحار65:45 و 269:101 - مقاتل الطالبيين ص 114.